När VK Affärsliv kommer till Orangeriet för en första intervju till det här reportaget är Jan-Ove Eklund engagerad i en diskussion med en av de anställda. Frågan handlar om var i restaurangen lagret av servetter ska vara och, precis som när det gäller mycket annat, är Jan-Ove, eller J-O som han kallas, intresserad av att hitta det mest smidiga alternativet. – Jag älskar att lösa problem. Det är nog något jag har lite efter min far, Alf, men även mycket från mig själv, säger Jan-Ove Eklund när vi sätter oss ned i en av sofforna nära restaurangens entré. – Här ska vi snart få upp lite annan belysning, fortsätter han och påminner om att den renovering som genomförts sedan familjen Eklund tog över för ett år sedan nästan är helt genomförd. Förändringen vid ingången, där baren tidigare låg, men som nu ligger längre in i lokalen, menar Jan-Ove Eklund gör att flödet av gäster blir bättre. – Det ska vara enkelt att komma hit, säger han glatt. – För mig är uttrycket ”jag kan inte” en svordom, eftersom allt går att lära sig, menar Jan-Ove Eklund. – För mig är uttrycket ”jag kan inte” en svordom, eftersom allt går att lära sig, menar Jan-Ove Eklund. Uttrycket ”bra flöde” är något som återkommer ofta under de delar av intervjun som handlar om effektiva lösningar. Det kan handla både om hur gästerna rör sig i restaurangen, personalens service, om det blir kö när de ska ta smör till brödet eller om hur kulan rör sig i ett flipperspel. Oavsett sammanhang menar Jan-Ove Eklund att det finns fördelar att vinna när verksamheten flyter på smidigt. ”Både för vår och gästernas skull”, som han uttrycker det. En positiv syn på att saker alltid går att utveckla tillhör också hans grundfilosofi. – För mig är uttrycket ”jag kan inte” en svordom, eftersom allt går att lära sig, även om det kan ta olika lång tid. Utan den inställningen är det lätt att fastna, men jag tycker att man hela tiden ska sträva framåt. Hans inställning kring att driva restaurang är ”att alltid överträffa gästens förväntningar”. – Lyckas du med det på något plan, genom maten, bemötandet eller atmosfären, är chansen större att gästerna kommer tillbaka eller rekommenderar oss till andra. I somras skedde en omfattande renovering vid Orangeriet, under vilket det bland annat byggdes en ny bar. 1 av 4 I somras skedde en omfattande renovering vid Orangeriet, under vilket det bland annat byggdes en ny bar. Apropå några av aktiviteterna som erbjuds vid Orangeriet blir en frågorna om Jan-Ove Eklund är bättre på boule eller dart. – Jag är lika dålig på båda, svarar han och skrattar. 1 av 4 Apropå några av aktiviteterna som erbjuds vid Orangeriet blir en frågorna om Jan-Ove Eklund är bättre på boule eller dart. – Jag är lika dålig på båda, svarar han och skrattar. Jan-Ove Eklund berättar att man bland annat jobbat mycket med ljuddämpande materiel vid renoveringen av restaurang Orangeriet. 1 av 4 Jan-Ove Eklund berättar att man bland annat jobbat mycket med ljuddämpande materiel vid renoveringen av restaurang Orangeriet. 1 av 4 Efter skolgång i Innertavle och på Ålidhem väntade linjen El-tele på Östra gymnasiet för Jan-Ove Eklund. Sedan värnplikten genomförts som granatkastargruppbefäl vid I20 i Umeå väntade jobb som tekniker vid företaget Dannemans Automater som tillhandahöll arkad- och flipperspel till exempelvis restauranger och hotell. – För mig, som länge tyckt väldigt mycket om den här typen av spel, var det något av ett drömjobb, säger Jan-Ove Eklund med ett leende. Arbetet som tekniker hade han fram till början av 1990-talet då Dannemans Automater försattes i konkurs. Jan-Ove Eklund såg dock till att köpa upp konkursboet och hyrde under kommande år ut olika arkad- och flipperspel till verksamheter i norra Sverige. – Det var en rolig tid med många resor för att leverera spel och serva de som inte fungerade. Förutom runt om i Umeå var jag ofta i Lycksele och fjällvärlden, säger Jan-Ove Eklund och minns särskilt en spännande leverans till Åsele. – De skulle ha arkadspelet Donkey Kong till hotellet där och att få det upp för trappan var ett äventyr. Jag vågar inte tänka på vad som hänt ifall någon tappat greppet den gången, men allt gick ju bra. För att hålla sig uppdaterad om det senaste i branschen besöktes olika spelmässor och det var vid ett besök i London som Jan-Ove Eklund testade laserdome för första gången. 1994 öppnade den första anläggningen i Stockholm. – Jag och en kollega såg hur populärt det var och öppnade Megazone den 7 maj 1997, berättar Jan-Ove Eklund och betonar hur man genom åren hela tiden sökt efter att förnya och utvidga verksamheten med fler nyheter. Att reparera arkad- och flipperspel var Jan-Ove Eklunds första jobb efter gymnasiet och det är fortfarande en del av hans arbetsuppgifter i dag. 1 av 4 Att reparera arkad- och flipperspel var Jan-Ove Eklunds första jobb efter gymnasiet och det är fortfarande en del av hans arbetsuppgifter i dag. Jan-Ove Eklund har drivit nöjesanläggningen Megazone vid Rådhustorget i Umeå sedan 1997. 1 av 4 Jan-Ove Eklund har drivit nöjesanläggningen Megazone vid Rådhustorget i Umeå sedan 1997. Att ständigt se över och uppdatera utbudet av aktiviteter är en framgångsfaktor för Jan-Ove Eklund. Shuffleboard är en aktivitet som tillkommit under de senaste åren. 1 av 4 Att ständigt se över och uppdatera utbudet av aktiviteter är en framgångsfaktor för Jan-Ove Eklund. Shuffleboard är en aktivitet som tillkommit under de senaste åren. Jan-Ove Eklund har gillat flipperspel sedan barnsben och hå