MoDose

Den misslyckade marknadsavdelningen



När Skellefteå AIK tog klivet upp i Elitserien var det en förening med en ganska liten kostym. Omsättningen var visserligen stor med allsvenska mått, men det var långt upp till storklubbarna i SHL. Pea Israelsson hade ungefär alla roller som gick att ha på kansliet och det var egentligen inget fel med det. Det var så verkligheten såg ut och allt rullade på på ett bra sätt.Bygden stod bakom klubben till 100%. Sponsorerna backade upp. Det såldes fler och fler säsongskort och överallt pratades det hockey. HOCKEY. Inte evenemang, mervärde eller biljettpriser. Allt var som ett självspelande piano med en glöd och en passion som präglade vår vardag.Det rullade på även under de första säsongerna i Elitserien. De som var nöjda med att ha nått målet elitserieavancemang hoppade av, men ersattes snabbt av andra som började känna vittring av guld. Du kanske undrar varför vi inte nämner marknadsavdelningen ännu? Av den enkla anledningen att den knappt behövdes. Marknadsföringen skötte sig själv, då laget var fantastiskt bra och snacket på arbetsplatser och på stan var den bästa reklamen.Och till slut kom gulden. AIK mönstrade den bästa truppen som Elitserien någonsin hade skådat och dessutom var den hemvävd. Vi stod vid våra drömmars mål och befann oss i en underbar ishockeybubbla. Men alla bubblor spricker och även denna. Kanske inte redan 2014. Helt ny trupp som trummade på och tog sig till final 2015, gav oss ny glöd. Man måste dock blåsa på glöden för att det ska fortsätta att brinna.När vi nu skriver säsongen 2024/25 har fortfarande ingen blåst på vår glöd. Lite, lite orättvist sagt, så har det inte hänt någonting. Det pratas inte lika mycket hockey i byarna. Publiksiffrorna har dalat och som en följd av detta har spelarbudgeten minskat i jämförelse med våra konkurrenter. Bloggen har genom åren pekat finger mot er som väljer TV-soffan framför live, men idag riktas fingret (och kritiken) mot de som är ansvariga.Sedan uppgången 2006 har organisationen svällt betänkligt. Vi har inga siffror på hur många som arbetar på kansliet nu, jämfört med då, men ökningen kan nog skrivas i hundratals procent. I dagens tidevarv handlar det mesta om pengar och de tre största inkomstkällorna (bortsett från TV-avtalet som sköter sig själv) är publikintäkter, sponsorer och försäljning (souvenirer, mat, bar och så vidare).Dessa tre hör på olika sätt ihop och då anser vi att det är marknadsavdelningens uppgift att dra in dessa pengar samt skapa intresse för Skellefteå AIK. Vilket egentligen är exakt samma sak. ”Att marknadsföra en produkt innebär att du som företag vidtar åtgärder för att sälja en produkt.” Produkten i det här fallet är hockey och Skellefteå AIK.”Vi har vänt på varje sten för att öka publiksiffrorna.”Exakt dessa ord uttalades för några år sedan av marknadschef Håkan Billing. Vi anser att det är en total osanning. Så sent som under förra säsongen blev vi nämligen varse om att Skellefteå AIK aldrig har jobbat aktivt för att sälja och förlänga säsongskort. De har förlitat sig på att det ska rulla på och att folk, sin vana trogen, ska fortsätta att gå på hockey.Det fungerade 2001-2015, då ”produkten” sålde sig själv. Men av det här stenvändandet ser vi egentligen ingenting. Mättnadskänslan som, ganska väntat och relativt berättigat, infann sig efter de stora succéåren förstår man sig inte på från marknadssidan. Där undras det på riktigt varför det inte bara rullar på?? Så då tar vi tillfället i akt att förklara det. Konkurrensen i samhället är större nu. Det finns fler, främst digitala, vägar till information och underhållning. TV-avtalet är väl bra, men det skapar också ett problem med många som väljer att bekvämt sitta kvar i TV-sofforna. Mättnaden är fortfarande en faktor, med tanke på hur många som försvann 2015-16 någonstans och aldrig eller sällan har återvänt. På senare år kan vi addera pandemin till svårigheterna att sälja produkten.Det här kanske det går fint att gömma sig bakom, men vi ska vara försiktiga med att anklaga marknadsavdelningen för just det. Att gömma sig, alltså. Däremot vill vi berätta att alla andra lag, både i SHL och Hockeyallsvenskan, ställs

Läs artikeln på https://parmikaelsson.blogspot.com/2024/09/den-misslyckade-marknadsavdelningen.html

Källa : parmikaelsson.blogspot.com

Fler nyheter om MoDo